مشاور امین

روز را خورشید می سازد و روزگار را باورهای ما

مشاور امین

روز را خورشید می سازد و روزگار را باورهای ما

جمعه, ۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۱ ب.ظ

فصل سوم : نظریه های مدیریت و مدیریت کلاس

فصل سوم : نظریه های مدیریت و مدیریت کلاس (تا ص 55)

تهیه کنندگان : خانم ها هاشم زاده -روشنی -رهنمائی-رضائی-آمره ئی-حجازی پور-جعفری

نظریه های مدیریت و آثار آن ها در مدیریت رفتار کلاسی
سه ویژگی اساسی در تعریف کرلینجر:
1.نظریه مجموعه ای از مفاهیم مرتبط به هم است که از سازه های تعریف شده و به هم پیوسته تشکیل شده است .
در واقع نظریه ها در این زمینه نقش جمع آوری اطلاعات در مجموعه ای واحد را به عهده دارند.
2.نظریه ها با برقراری ارتباط بین متغیر ها سعی دارن پدیده های مورد بررسی را تبیین کنند.
3.نظریه در نهایت به پیش بینی و کنترل پدیده ها میپردازد.در واقع هدف نهایی هر نظریه پیش بینی هر پدیده با ایجاد روابط بین متغیر ها یا تبیین پدیده است.


فواید نظریه های مدیریتی :
1.نظریه ها مدیر را در تصمیم گیری هدایت میکند .
2.نظریه ها به دیدگاهی که مدیر از سازمان دارد شکل میدهند.
3.نظریه ها این آگاهی را به مدیر میدهند که مدیریت امری بسیار پیچیده است،زیرا هریک از نظریه های مدیریتی به جنبه هایی ازمدیریت اشاره داردکه این جنبه ها نشات گرفته از خصوصیات انسانی است.
4.نظریه هاموجب آگاهی مدیر از محیط سازمانی خود میشود.
5.نظریه ها یکی از منابع اساسی در عرضه ی نظریه های جدیداند.
موازین قابل قبول بودن یک نظریه
استحکام درونی،استحکام بیرونی ،قابل اجرا وعملیاتی بودن،قابلیت تعمیم صرفه جویی علمی.
استحکام درونی
 منظور از استحکام درونی نظریه آن است که نظریه باید شامل قضایای همگام و نامتضاد باشد،به طوری که همگی در یک جهت و هدف مشخص سوق داده شوند.
استحکام بیرونی
منظور از استحکام بیرونی نظریه آن است که قضایای نظریه با موازین محیط و دنیای حقیقی خود همخوانی داشته باشد که این امر با استنباط های پژوهشی محک زده میشود.
قابل اجراء و عملیاتی بودن
منظور از عملیاتی بودن نظریه آن است که پیش بینی های موجود در قضایای نظریه در جهان حقیقی و واقع قابل اعمال و اجراء باشد .
قابلیت تعمیم
نظریه قابل قبول باید تاحد امکان جهان شمول باشد ،به تمامی موارد ممکن در قضایای نظریه تعمیم پذیر باشد و از موارد استثنائی و قلیل الهام نگیرد.
صرفه جویی علمی
منظور از صرفه جویی علمی در نظریه آن است که همیشه در شرایط مساوی در میان دو نظریه دقیق و اثبات شده ،نظریه ای که از سادگی بیشتر و پیچیدگی کمتری برخوردار است و مفروضه ها و فرضیه های کمتری را دربر میگیرد نظریه خوب انتخاب میشود.
تاریخچه شکل گیری نظریه های مدیریتی
اولین تلاش های صورت گرفته در مدیریت ،مربوط به سازمان های تجاری است.فنون اولیه و اساسی مدیریت حدود 3000سال پیش در دولت شهر های بین النهرین استفاده شده است.حدود400سال قبل از میلاد سقراط مدیریت را مهارت جداگانه ای از تجربه و دانش فنی میدانست در سال 284بعد از میلاد دیاکلتین،امپراطور روم ،اولین سلسله مراتب سازمانی را ایجاد کرد .

نظریه کلاسیک مدیریت 
ضرورت پیدایش تفکر کلاسیک درمدیریت را میتوان ناشی از انقلاب صنعتی دانست.این انقلاب توسعه شهر نشینی ،گسترش صنایع و بازرگانی ،پیشرفت فناوری و تولید انبوه را سبب شد.
طبقه بندی نظریه کلاسیک
نظریه کلاسیک قدیمی ترین نظریه مدیریتی است که میتوان آن را با 3عنوان بروکراسی ،اداری،و مدیریت علمی طبقه بندی کرد.
سرآغاز این مطالعات مربوط به بررسی های آدام اسمیت و درج نتایج آن در کتاب ثروت ملل است.
ویژگی های نظریه ء کلاسیک
نظریه کلاسیک در مدیریت به مدیران پیشنهاد میکند برای افزایش اثربخشی سازمانی باید تولید بیشتر داشت.
خاصیت مشترک همه ی نظریه های کلاسیک اولویت دادن به جنبه های ماشینی سازمان است و جنبه های انسانی آن را نادیده میگیرند.
این گروه از نظریه پردازان مدیریتی به ساختار رسمی سازمان توجهی ویژه دارند و سازمان را ساختاری از روابط قدرت میشناسند.
فلسفه مدیریتی نظریه کلاسیک
فلسفه ی مدیریتی این نظریه بر کارایی و بازده هرچه بیشتر سازمان های اقتصادی متکی است و پیروان این مکتب معتقدند که ادامه ی حیات سازمان منوط به داشتن بنیه قوی اقتصادی و مالی است .
نظریه ی بروکراسی(دیوان سالاری)
مارکس وبر ،پدر جامعه شناسی نوین نظریه بروکراسی را مطرح کرد.
اثر بخشی در سازمان های دیوان سالارانه ناشی از موارد زیر است:1.تعاریف روش از روشها وکارکردهای تخصصی،2.کاربرد اقتدار قانونی 3.شکل سلسه مراتبی 4.نوشتن رویه ها و قوانین 5.فنون و تکنیک های شکل گرفته بروکراسی 6.تعیین موقعیت های شغلی فراد براساس تخصص فنی آن ها 7.ارتقای افراد براساس مهارت آن ها 8.مسیر های شغلی
نظریه بروکراسی را میتوان در تدوین وتشکیل مدیریت کلاسیک سرآغاز با ارزشی دانست
نظریه بروکراسی در مقام مقایسه با دو نظریه دیگر مدیریت کلاسیک مبتنی بر دیدگاه کلان و در سطح جامعه مطرح است .
ویژگی های نظریه بروکراسی
 1.تقسیم کار
2.سلسله مراتب
3.قواعدومقررات
4.جهت گیری غیر شخصی
5.کارراهه یا مسیر شغلی
ویژگی های بروکراسی وبر
1.تقسیم کاروتخصص
2.سلسله مراتب
3.قواعد و مقررات
4.جهت گیری غیر شخصی
5.مسیر شغلی یا کارراهه
کاربرد نظریه بروکراسی وبر در مدیریت اموزشی و کلاسی :
1.در نظر گرفتن تجربه و تخصص فردی در امر آموزش و مدیریت آموزشی
2.جهت گیری غیر شخصی در نظریه وبر موجب برابری فرصت یاد گیری در بین فرا گیران میشود .
3.مهم ترین کاربرد نظریه وبر در آموزش و پرورش ایجاد 5ساختار سازمانی در آموزش و پرورش با توجه به شدت وضعف دو ویژگی تخصص و حرفه ای بودن وساختار بروکراسی بوده است .
ساختاراموزش وپرورش مطابق نظروبر

1)ساختار اشفته
2)ساختار استبدادی
3)ساختار حرفه ای
4)ساختار ارمانی
5)ساختار معتدل

تهیه کنندگان : خانم ها هاشم زاده -روشنی -رهنمائی-رضائی-آمره ئی-حجازی پور-جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی