مشاور امین

روز را خورشید می سازد و روزگار را باورهای ما

مشاور امین

روز را خورشید می سازد و روزگار را باورهای ما

يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۴۷ ق.ظ

سوال فصل پنج - مدیریت کلاس

نمونه سوالات فصل پنج

گردآورندگان: صالحی- سلمانی خوش- پوررحمتی

صفحه: 141 تا 169  نیمسال اول 95-1394

(از مبحث مقایسه مدیریت و رهبری آموزشی تا فرایند مدیریت زمان)

1. کدام مورد از آداب و وظایف معلم از دید شهید ثانی نمی باشد؟

الف) آداب و وظایف معلم نسبت به خود                  ب) آداب و وظایف معلم در جلسه درس

ج) آداب و وظایف معلم نسبت به شاگرد                   د) آداب و وظایف شاگرد نسبت به معلم

2. هدف اولیۀ کدام الگوی مدیریت کلاسی کمک به یادگیری دانش آموزان برای تمرین خود کنترلی است؟

الف) کانتر      ب)مونته سوری     ج) جوتر  د)2 و 3

3. با توجه به نظریه های مدیریت کلاس کدام گزینه صحیح است؟

الف) بر اساس نظریه عدم مداخله دانش آموز طبیعتا قادر به کنترل رفتار خود می باشد.

ب) در نظریه تعامل گرا ایده اساسی این است که کنترل رفتار دانش آموز مسئولیت اصلی معلم است.

ج) زاکرمن رویکرد تعاملگرا را مطرح می کند.

د)در نظریه مداخله گرا دوباره سازمان دادن طرح درس توسط معلم و در نظر گرفتن خصوصیات و ویژگیهای دانش آموزان مطرح است.

4. بر اساس کدام نظریه کنترل رفتار دانش آموز اولین مسئولیت معلم چیست؟

الف) عدم مداخله         ب) تعامل گرا              ج) مداخله گرا           د) مداخله های ارزشمند

5. کدام الگو اغلب اشاره به نظم آموزی دارد؟

الف) الگوی جونز       ب) الگوی کانتر         ج) الگوی مونته سوری          د) الگوی کانتر و جونز

6. اساسی ترین عنصر در تدریس مطلوب چیست؟

الف) طرح درس        ب) مدیریت کلاس            ج) کیفیت درس              د) ویژگیهای معلم

7. در کدام گزینه رابطه ی نظارت و کنترل درست بیان شده؟

الف) نظارت مقدم بر کنترل است      ب) کنترل مقدم بر نظارت است

ج) نظارت و کنترل هر دو یکسانند    د) نظارت و کنترل دو امر کاملا متفاوتند

8. از دیدگاه شهید ثانی " حفظ حیثیت و شیون علم و دانش و به کار گرفتن علم با تذهیب علمی" جزء کدام یک از وظایف معلمان است؟

الف) وظایف معلم نسبت به خود                         ب) وظایف معلم نسبت به شاگرد

ج) وظایف معلم در جلسه تدریس                         د) وظایف معلم نسبت به جامعه

9. برای اجتناب از وجود رقابت فردی نا سالم چه کاری می توان کرد؟

الف) اعمال رهبری کنترل شده                              ب) شناسایی استعداد دانش آموزان

ج) استفاده از تشویق و تنبیه                                  د) تشویق در مشارکت در کارهای گروهی

10. کدام گزینه جزء 7 ویژگی معلمان اثر بخش از نظر گود و مک کاسلین نمی باشد؟

الف) احساس کارآمدی  ب) تنوع و گوناگونی را ترغیب می کند     ج) تدریس فعال     د)محیط یادگیری حمایتی

11. به عقیده پرل معلم موفق چند ویژگی دارد؟

الف) 7 ویژگی             ب) 4 ویژگی                   ج) 5 ویژگی               د) 9 ویژگی

12. در کدامین الگو هدایت یادگیری معلمان تسهیل کنندۀ فرایند یادگیری است؟

الف) مونته سوری              ب) تعامل گرا                ج) مداخله گر                 د) عدم مداخله

13. الگوی مدیریت کلاس مونته سوری چگونه است؟

الف) روشهای آمرانه با معلمان اقتدار طلب       ب) روشهای آمرانه با محیط انعطاف پذیرج) آزادی مبتنی بر محیط ساختارمند و مسئولیت پذیر فردی   د) آزادی مبتنی بر محیط غیر ساختاری و مسئولیت پذیر فردی

14. مبنای مدیریت کلاس مونته سوری کدام است؟

الف) خود کنترلی             ب) انگیزه           ج) تدارک محیط آموزشی            د) خلاقیت

15. از نتایج مدیریت ضعیف معلم در کلاس درس می باشد؟

الف) تقویت رقابت ناسالم در کلاس                           ب) فهم و درک کافی دانش آموز

ج) اعمال رهبری و کنترل بیشتر                               د) تقویت منفی برای تحکیم مدیریت

16. اولین پزشک ایتالیایی و بنیان گذار یکی از وسیع ترین و تحسین برانگیزترین الگوهای مدیریت کلاس کیست؟

الف) فردریک تیلور      ب) فردریک هرزبرگ          ج) مونته سوری           د) مک گری گور

17. کدام یکی از موارد زیر مکمل سایر وظایف و کارکردهای مدیریت معلم در کلاس است؟

الف) فضای آموزشی      ب) شرایط فیزیکی کلاس

 ج) سازماندهی دانش آموز د) نظارت و کنترل

18. نقش اصلی معلم در کدام یک از نظریه های مدیریت کلاس تسهیل کنترل رفتار دانش آموزان با استفاده از سازماندهی و هماهنگی ساختار کلاس می باشد؟

الف) مداخله گر        ب) تعامل گرا              ج) عدم مداخله               د) مداخله ارزشمند

19. بر اساس تحقیقات انجام شده رویگرد کلاس مونته سوری در کدام یکی از دوره های تحصیلی اثر بخش تر است؟

الف) فراگیران استثنایی          ب) دانش آموزان دبیرستان       

 ج) محیط های آموزشی پسرانه      د) مراکز تربیت معلم

20. کدام نوع رهبری است که دانش آموزان موقتاً مطیع و مقهور می شوند اما به هیچ وجه به یادگیری مثبت و بلند مدت آنان منتهی نمی شود؟

الف) رهبری تنبیه گر     ب) رهبری آمرانه        ج) رهبری مستبد      د) رهبری غیر اثر بخش

21. یکی از اساسی ترین و اصلی ترین عواملی که قسمت اعظم تحقق هدف ها به آن بستگی دارد؟

الف) معلم و شیوۀ عمل آن            ب)مدیریت کلاس

ج)مدیریت ارتباطی                   د)فعالیت آموزشی

22. تعریف هنر به کار بردن دانش شخصی و بهره گیری از مهارتهای کلاس داری با تاکید بر چه بعدی و از کیست؟

الف) مونته سوری – اجتماعی    ب) بنت – اجتماعی      ج) رئوفی – انسانی       د) کافمن – انسانی

23. رویکرد مدیریت کلاس مونته سوری بیشتر در کدام مقطع اثر بخش است؟

الف) راهنمایی                   ب) دبیرستان             ج) ابتدایی                     د) هیچکدام

24. تعریف مدیریت کلاس از نظر کافمن چیست؟

الف) مجموعه رفتارهای و اقداماتی که معلم در کلاس سازماندهی و حفظ می کند.

ب) وظایف معلم در تأمین منابع دانش آموزان و پیشبرد مطلوب قوانین.

ج) اقداماتی جهت حفظ و ایجاد محیط های یادگیری که به آموزش موفق می انجامد.

25. در نظریه تعامل گرا تمرکز اصلی بر چه چیزی است؟

الف) افکار و احساست درونی                             ب) تمرکز بر رفتار  

 ج) تمرکز اولیه بر رفتار و ثانوبه بر احساسات           د) هیچ کدام

26. در کدام از نظریه های مدیریت کلاس رفتار دانش آموزان با توجه به عوامل درونی موجب خود کنترلی می شود؟

الف) مداخله گرا             ب) تعامل گرا                  ج) عدم مداخله               د) مداخله ارزشمند

27. چهار کارکرد اصلی مدیریت از نظر دیویس چیست؟

الف) هماهنگی و ارتباطی ، هدایت ، نظارت             ب) برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، نظارت

ج) سازمانی، نظارتی، هدایت، ارتباطی                    د) برنامه ریزی، هدایتی، سازماندهی، نظارتی

28. طبق منشور مدیریت کلاس مونته سوری چه چیزی نقش مهمی در هدایت دانش آموزان دارد؟

الف) برنامه ریزان            ب) مدیران                ج) معلمان                    د) دانش آموزان

29. کدام از موارد زیر جزء الگوی مدیریت کلاس کانتر می باشد؟

الف) تمرکز زیاد بر مفهوم نظم در محیط آموزشی                      ب) شیوه انگیزشی

ج) محیط آموزشی مناسب                                                   د) خلاقیت

30. کدام یک از ویژگی معلمان اثر بخش نمی باشد؟

الف) احساس خود کارآمدی       ب) تدریس فعال       ج) محیط یادگیری حمایتی      د) خود شکوفای

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی