سوالات فصل چهار-مدیریت کلاس
نمونه سوالات فصل چهار
محدثهکاوه،مریمساداتحسینیانفرد،فاطمهکربلائیان،فاطمهمحمدی،اکرمعباسی،سمیهچگینی
مبانیمدیریتورهبریآموزشی
1.کدامیک ار ویژگی های مدیریت آموزشی به سطح اداری اشاره دارد؟
الف) پیچیدگی وظیفه ب)نزدیکی روابط ج)تربیت حرفه ای د)حساسیت عمومی
2.سطوح سه گانه وظایف سازمانی پارسونز از نظر اهمیت در نظام ها وسازمان های آموزشی به ترتیب کدام است؟
الف)اجتماعی-اداری-فنی ب)اداری –فنی –اجتماعی
ج)فنی-اجتماعی-اداری د)فنی-اداری- اجتماعی
3.افزایش کیفیت تدریس از پیامدهای کدام نوع مدیریت است؟
الف)نوین ب)اثربخش ج)مشارکتی د)آموزشی
4.واژه ی «POSDCORB»به کدام ویژگی مدیریت اشاره دارد؟
الف)کارکرد های مدیریت ب)مدیریت مشارکتی ج)کارآیی د)اثر بخشی
5.کدام مورد جزءکارکرد های اصلی مدیریت نمی باشد؟
الف)سازماندهی ب)هماهنگی ج)اثر بخشی د)ارزشیابی
6.دربحث ویژگی های مدیریت آموزشی وارزشیابی مربوط به کدام سطح است؟
الف)اداری ب)فنی ج)نهادی د)نهادی-اجتماعی
7.ازمیان سطوح سه گانه وظایف سازمانی پارسونز کدام بعد بیشترین اهمیت را در نظام ها وسازمان های آموزشی دارد؟
الف)فنی ب)اجتماعی ج)نهادی د)اداری
8.درکدام شیوه رهبری هدف مدیر افزایش میزان همبستگی بین کارکنان ودانش آموزان میشود؟
الف)مبتنی بر عدم مداخله ب)مشارکتی ج) تحول آفرین د)آمرانه
9.براساس کدام فرایند،منابع انسانی وفیزیکی در ساختار رسمی منظم می شوند؟
الف)برنامه ریزی ب)سازماندهی ج)هدایت ورهبری د)هماهنگی
10.درمبحث رهبری آموزشی از دیدگاه چنگ کدام مفهوم عمدتا به بهبود محیط وفرایند هایی از قبیل اثربخش ،یادگیری وتدریس تاکید دارد؟
الف)رهبری بیرونی ب)رهبری آینده ج)رهبری درونی د)رهبری توسعه ای
11.درمبحث مقایسه مدیریت ورهبری کدام گزینه درست است؟
الف)مدیریت مستلزم جهت دهی افراد در چارچوب زمان طولانی تری از رهبری است.
ب)رهبری در سازمان های آموزشی سعی در پیش بینی جزئیات وکاهش خطر دارد.
ج)رهبری تاکید برارزشها،نیاز ها،هنجارهای کلی تر دارد.
د)مدیریت جزئی از فرآیند رهبری در سازمان بوده واخص تر از رهبری است.
12.واژه ی POSDCORBراکدام نظریه پرداز مطرح کرده است؟
الف)لوتر گیولیک ب)فایول ج)تیلور د)فردریک
13.با توجه به منابع که رهبران آموزشی به آن نیاز دارند حفظ ونگه داری منابع به طور یکنواخت تعریف کدام یک از منابع زیر است؟
الف)منابع سیاسی ب)منابع بین فردی ج)منابع معنوی د)منابع مدیریتی
14.از دید موس وهوبر کدام یک از ویژگی های زیر از مواردی است که موجب می شود رهبران آموزشی دموکراتیک تبدیل شوند؟
الف)دانش آموز محوری ب)ایجاد ارتباط بسته
ج)عدم مشارکت معلمان در یادگیری د)عدم تقسیم قدرت با دیگران
15.باتوجه به تفاوت مدیریت ورهبری می توان گفت برنامه ریزی در مدیریت:
الف)به ایجاد ارتباط با افراد وبه متحد کردن ویکپارچه کردن افراد تاکید دارد واهداف کلی است.
ب)در جنبه های کلی تر به راهبرد هایی که مستلزم خطرات احتمالی ارزش ها واحساسات تاکید دارد.
ج)سعی در توجه به جزئیات ،پیش بینی وکاهش خطرات دارد وروش عقلانی ومنطقی است.
د)به ایجاد انگیزه والهام بخش کردن توجه دارد.
16.کدام یک از موارد زیر از پیامدهای مدیریت مشارکتی محسوب می شود؟
الف)آماده کردن محیط آموزشی ب)افزایش کیفیت تدریس
ج) ایجاد فرصت های آموزشی د)اجتماعی کردن افراد
17............... پنج کارکرد مدیریت را برای مدیران مطرح کرده است؟
الف)تیلور ب)هانری فایول ج)دورکیم د)استوارت میل
18...............هشت کارکرد اساسی مدیریت را درنظر دارد؟
الف)فردریک ب)فایول ج) لوتر گیولیک د)آیزنر
19.با توجه به منابعی که رهبران آموزشی به آن نیاز دارند ،پرورش اندیشه ها واقدامات وتاثیرگذاری بر تصمیمات تعریف کدام منبع محسوب می سود؟
الف)آموزشی ب)سیاسی ج)معنوی د)بین فردی
20.ویژگی رهبران آموزشی از دید موس وهوبر؟
الف)عدم مشارکت معلمان ب)نظارت وکنترل
ج)معلم محوری د)دانش آموز محوری