مشاور امین

روز را خورشید می سازد و روزگار را باورهای ما

مشاور امین

روز را خورشید می سازد و روزگار را باورهای ما

سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۴۹ ب.ظ

پرسشنامه سازگاری بل

پرسشنامه سازگاری بل [1]

پرسشنامه سازگاری در سال 1961 توسط پروفسور بل تدوین شد. وی در زمینه سازگاری، دو پرسشنامه ارائه کرده است که یکی مربوط به دانش‎آموزان و دانشجویان و دیگری برای بزرگسالان که (فرم حاضر) از یکصد و شصت عبارت تشکیل شده است.

بل در زمینه سازگاری، تلاش‎های گسترده‎ای را انجام داده و از جمله افراد سرشناسی است که در این رابطه کارهای تحقیقی زیادی را به انجام رسانده و مقالات متعددی را به رشته تحریر درآورده است، که از جمله‎ی آنها اعتباریابی بعضی از ابزارهای اندازه‎گیری است که در سال 1945 او به همراه همکارش آلتوس[2] نوشته شده است.

در پژوهش یاد شده از فرم بزرگسالان استفاده شده است، این فرم پنج سطح اندازه‎گیری جداگانه سازگاری شخصی و اجتماعی را در بر می‎گیرد که عبارتند از:

الف- سازگاری در خانه: نمرات سطح بالای افراد در این سطح، نشانگر عدم سازگاری مطلوب با محیط خانه است و نمرات پایین از سازگاری در خانه حکایت دارد.

ب- سازگاری تندرستی: نمرات بالا در این سطح از سازگاری نامطلوب سلامتی سخن می‎گویند و نمرات پایین معرف سازگاری رضایت ‎بخش است.

ج- سازگاری اجتماعی: نمره‎ی بالا نشانگر دوری و کناره‎گیری از تماس‎های اجتماعی و تسلیم در برابر آن معرفی می‎شوند و افرادی که نمره‎ی کم احراز کرده‎اند، در تماس‎های اجتماعی حالت پرخاشگری دارند.

د- سازگاری عاطفی: افراد با نمره بالا از نظر عاطفی بی‎ثباتی نشان می‎دهند و اشخاص با نمره‎ی کم از ثبات عاطفی برخوردارند.

هـ - سازگاری شغلی: افرادی که موفق به دریافت نمرات کم شوند، از مشاغل خود رضایت دارند و آنها که نمرات بالا به دست آورده‎اند از مشاغل خود ناراضی‏اند (بل، 1961)

این پرسشنامه به عنوان کمک به مشاوره با بزرگسالانی که مسایل شخصی خود را در مقولات مندرج در آزمون مطرح می‎کنند، موفقیت‎آمیز بوده است و در مورد هر دو جنس زن و مرد کاربرد دارد.

اعتبار هر یک از مراحل جداگانه یاد شده در بالا، امکان مقایسه افراد را با یکدیگر ممکن می‎سازد. ارزیابی این پنج نوع سازگاری به وسیله یک برگه، امکان تعیین موقعیت دشواری‎های مخصوص سازگاری را مشخص می‎کند.

نمره کل به دست آمده را می‎توان جهت نشان دادن موقعیت عمومی سازگاری به کار برد (بل، 1961).

اعتبار هر یک از پنج قسمت پرسشنامه و کل نمرات آن در جدول شماره 1 گزارش شده است.

این ضرایب به وسیله روش همبستگی موارد فرد- زوج و استفاده از فرمول پیشگویی اسپیرمن- براون تعیین شده است، آزمودنی‎ها عبارت بودند از زنان و مردان شاغل در محدوده سنی بین 23 تا 28 سال.

 

جدول شماره1- اعتبار پرسشنامه (تعداد=84)

سازگاری

اعتبار

سازگاری

اعتبار

در خانه

91/0

عاطفی

91/0

تندرستی

81/0

شغلی

85/0

اجتماعی

88/0

مجموع نمرات

94/0

 

روایی پرسشنامه از دو راه به دست آمده است: نخست، عبارات هر یک از بخش‎های پرسشنامه، در محدوده‎ای انتخاب شدند که اختلاف آنها، بین پنجاه درصد بالایی و پایینی در توزیع نمرات بزرگسال مشهود باشد، بنابراین در این فرم پرسشنامه، تنها مواردی آورده شده‎اند که تمایز صریح این دو گروه کاملا متفاوت را نشان می‎دهد. دوم اینکه، پرسشنامه در نتیجه تلاش‎های متخصصین مشاوره با بزرگسالان، مبنی بر انتخاب گروه‎هایی از افراد، به دست آمده است که در محدوده بسیار خوب و بسیار ضعیف سازگاری، سازگاری داشته‎اند و همچنین تعیین حدودی که پرسشنامه می‎تواند در بین آنها تمایز ایجاد کند.

اعتباریابی این پرسشنامه در ایران به وسیله دکتر علی دلاور برای جامعه جانبازان ورزشکار ایران استاندارد شده است، همچنین توسط آقامحمدیان شعرباف مورد مطالعه قرار گرفته که به نتایج مشابه سازنده تست دست یافته است (محمدیان شعرباف، 1374).

شیوه اجرا

برای اجرای پرسشنامه به روش زیر عمل می‎شود:

 1 - پرسشنامه یک آزمون خود گزارش دهی است و آزمودنی باید آن را با دقت بخواند.

 2- هیچگونه محدودیت زمانی وجود ندارد، اما زمان لازم برای تکمیل پرسشنامه معمولا بیش از 25 دقیقه نیست.

 3- آزمودنی‎ها باید موارد مطرح شده در آزمون را بر اساس وضعیت خود تفسیر کنند و آزمایشگر باید آمادگی لازم را برای پاسخ به سوالات آزمودنی داشته باشد.

    4- آزمایشگر باید اطمینان لازم را به آزمودنی‎ها برای محرمانه بودن نتایج آزمون بدهد.

    5- آزمایشگر باید هدف از اجرای آزمون را صادقانه و به دور از ابهام توضیح دهد.

نمره‎گذاری

مدت زمان اجرا برای نمره‎گذاری 5 دقیقه است. برای به دست آوردن نمرات مربوط به سازگاری در خانه ابتدا باید بر اساس جدول شماره یک نسبت به نمره‎گذاری پاسخنامه از طریق تهیه کلید مطابق با نمونه کلید خانه، اقدام کنید. برای نمونه، کلید مربوط به سازگاری در خانه تحت عنوان کلید خانه بر روی پاسخنامه قرار داده و دو مربع سیاه پایین و بالای صفحه را بر روی کلید خانه منطبق نمایید به طوری که هر دو مربع در پاسخنامه و کلید خانه منطبق شوند. سپس تعداد موارد را که در پاسخنامه علامت خورده است شمارش نموده و در پایین صفحه یادداشت نمایید و در ادامه همین الگو را برای تهیه کلید مربوط به سازگاری تندرستی، سازگاری اجتماعی و سازگاری عاطفی، به کار برده و با تهیه کلید مربوطه به هر معیار، شمارش علامت‎های هر معیار با سهولت انجام خواهد شد و پس از به دست آوردن نمرات کلیه معیارها، نمرات به دست آمده را با جدول شماره 2 (هنجارهای پرسشنامه سازگاری بل) مقایسه و نمره کل بدست آمده را برای بررسی سازگاری کلی مورد مقایسه قرار دهید. ضمنا علامت‎هایی که در قسمت استفهام (؟) پاسخنامه درج شده است نمره‎گذاری نکنید.

جدول شماره2- هنجارهای پرسشنامه سازگاری بل

طبقه‎بندی سازگاری

خانه

سلامتی

عاطفی

شغلی

اجتماعی

کلی

مرد

زن

مرد

زن

مرد

زن

مرد

زن

مرد

زن

مرد

زن

خوب

2تا3

2تا3

2تا3

2تا4

2تا3

3تا6

2تا4

2تا4

3تا6

5تا8

9تا21

17تا30

متوسط

4تا11

4تا12

4تا8

5تا9

4تا11

7تا15

5تا13

5تا13

7تا15

9تا19

22تا47

31تا58

ضعیف

12تا16

13تا17

9تا 13

10تا14

12تا15

16تا2

14تا17

14تا17

16تا20

20تا24

48تا60

59تا71

 

 منابع

 

1- آقا محمدیان شعرباف، حمیدرضا (1374). بررسی اثربخشی دو روش درمانی گروهی با رویکرد تحلیل روانی و شناختی بر افزایش سطح مقوله سازگاری، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

2 - Manual for the Adjustment Inventory Adult Form, Consulating Psychologists Press, INC., PLO ALTO,California.                                                  

 

 


[1] . Bell Adjustment Questionnaire

[2] . Altus. c

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی